söndag 21 mars 2010

Kickar

Jag tänkte vilka ett helt inlägg åt musiken, jag är nämligen övertygad om att jag skulle dö (i alla fall en smula) utan musik. Ett tag var det dock stiltje i seglen och jag höll mig till allt invant. Sen kom Spotify. Jag vet att jag tjatar men jag kan inte låta bli. Spotify är en gåva av sällan skådat slag.

Jag trodde nämligen att kickarna var över sedan länge. Jag minns fortfarande den första, på Ringbergs pojkrum hemma i Gonäs. Året var 1986, bandet hette Pet Shop Boys och låten Opportunities. Det var första gången jag insåg att det fanns nån form av substans i musiken. Det var och är fortfarande nånting i den där mollaktiga refrängen som är så jävla bra. Min första musikaliska kick. Det har varit många sen dess och efter ett ganska långt uppehåll är dom tillbaka.

Min första Spotify-kick var Langebro från plattan Det var en torsdag aften. Låten hade jag hört för längesen men bara i originaltappning och tyckte väl mest att den var seg. Att han sen sjöng på danska gjorde väl inte saken bättre just då.

Sen är det ju ganska kul att man hittar låtar som är jävulskt bra och inser när man googlat lite att man aldrig skulle ha hittat dom om man inte råkat snubla över dom i nån obskyr spellista.

Vad är en kick då? Med tanke på låtarna ovan så är det ju knappast låtar med ett satans röj i? Nej, det behöver det inte vara, men det är en sån där låt som inte går att sluta lyssna på. Sen spelar genre, språk, tempo osv ingen roll.

Jag tänkte då bjuda på ett urval av de Spotify-kickar jag fått sen begynnelsen. Det är ganska skönt att inte vara 15 år och behöva sålla och fundera på vad som är töntigt och inte. Euskefeurats förnämliga Kvad hade man säkerligen inte skyltat med då.

20 år senare bryr jag mig inte ett skit om vad folk tycker =) men hittar ni nåt guldkorn så får ni gärna tala om det.

Håll till godo.

Kickar

5 kommentarer:

  1. Har jag månne skickat någon sådan obskyr lista tro? Såg att det var några nya på din kicklista som jag ej har hört så jag ska lyssna på dem imöra tror jag. Trevligt att se din nuna idag förresten.

    SvaraRadera
  2. Nej det är längesen det kom nån lista nu. Likaledes!

    SvaraRadera
  3. Langebro är otroligt bra. Visste inte att det fanns likasinnade som tyckte om den låten.
    Vad jag förstår så är demonernas port han sjunger om porten till ett gammalt sinnessjukhus.

    Denna är just nu en favorit som jag lyssnat på:
    http://open.spotify.com/track/71ZpqV3bC2r5RvLGq0cnfe

    SvaraRadera
  4. Mjae, det är väl en institution för utsatta människor?

    http://www.kofoedsskole.dk/

    Den där har jag faktiskt inte hört, lite svängigare än vanligt.

    SvaraRadera
  5. Trodde kofotsskolan var ingångsporten för kriminella...

    SvaraRadera