söndag 16 december 2012

Bakom kulisserna

Veckans snackis är naturligtvis Disneys klippbeslut. När jag skummade igenom den första artikeln jag sprang på så tyckte jag också att det kändes lite skitnödigt, men efter lite research har jag ändrat åsikt.


Jag tar den svarta dockan som exempel och börjar med att ställa en lite provocerande fråga - Skulle du låta ditt barn gå till skolan i en tröja med den här dockan på? Fundera lite medan du läser.

Varför har vi så svårt att acceptera att dockan klipps bort? Jo, för den enda relation vi har till den är just julafton. För de flesta av oss är den inte förknippad med något annat än just en söt och rolig docka och är således helt harmlös. Tvärtom borde den väl få finnas kvar för att påvisa mångfalden? Ja, kanske det...men för många många andra betyder den något helt annat. Världen är nämligen lite större än Kalle Anka på julafton.

Det handlar inte om vad dockan gör, eller säger eller vad vi i Sverige tycker om den. Det handlar om vad den symboliserar. Dockan är en sk "Pickaninny" (klicka på länken, orkar du inte läsa texten så titta i alla fall på bilderna) en symbol för hur världen (läs Amerika) såg på svarta människor (läs barn) i början av 1900-talet. Många av bilderna är "lite roliga" vid första anblicken men blir betydligt otäckare när man inser att det här faktiskt är skrivet på fullaste allvar.

Dockan symboliserar många hundra år av förtryck. Den symboliserar en föråldrad, felaktig och motbjudande syn på mörkhyade människor. Den är en symbol för slaveri, segregation, inhumanitet. You name it. Oavsett vad vi tycker om den och hur gullig den är.

Kunskap är nyckeln till förståelse. För tre dagar sen kände jag inte till begreppet "Pickaninny", idag har jag inga som helst problem att förstå Disneys beslut. Om vi själva ifrågasätter, tänker efter och tar reda på bakgrund och fakta istället för att lita till medias artiklar, ofta vinklade för att sälja och sällan innehållande hela sanningen, ökar chanserna för förståelse markant.

Om du fortfarande inte förstår hur mycket dockan symboliserar, svara mig då på nästa fråga:

Skulle du låta ditt barn gå till skolan med följande symbol på tröjan?




3 kommentarer:

  1. Åh fan va du skriver klokt å bra. Bra liknelse, och tack för upplysningen om "Pickaninny".

    Efter att ha skakat på huvudet åt en dels gillande av rasistiska inlägg på FB så gjorde det här min dag i den frågan.

    SvaraRadera
  2. Tack igen! Nu blev det en sådan där berömd AHA-upplevelse. Hade ingen aning om pickaninny. Men nu vet jag. Och nej, tröjan med den symbolen på gör man något annat med än klär sina barn i.

    SvaraRadera
  3. Du är så bra Olle! Genialiskt sätt att lägga fram det på! Jag har konverterat!

    SvaraRadera