måndag 18 oktober 2010

Kräm de Kål

Idag har jag haft skallebank sen i lördags, men det går över och jag vet precis när. Nog sagt om detta.

Hämtade ut paket på Statoil idag och med följde ett doftprov på Versaces "Eau Fraiche". Hör man "Eau" så tänker man ju på doft och hör man "Fraiche" så tänker man ju på matlagning. Då undrar man ju i sitt stilla sinne vilka dofter som kommer att lösgöra sig när man skickar ut en pust ur den lilla pavan. Kokt kål? Bacon? Stekt lök? Eller så kanske det bara är så att "Eau Fraiche" helt enkelt betyder "fräsch doft?" Jag vet inte, jag har aldrig läst franska. Om det nu är franska? Vad vet jag?

Doften påminner faktiskt lite om Salvador Dalí. Ja inte personen då utan doften med samma namn. Hur det doftade om Dalí själv har jag ingen aning om men med tanke på hur han målade så tror jag han luktade gott på ett ganska konstigt vis. Ska man se det hela ut livsmedelssynpunkt kan man väl sammanfatta med att den luktar mer Pisang Ambon än kokt kål.

Vilket är tur för kokt kål luktar fis och det vill man ju inte gå runt och lukta.

Men det gör man ju ändå ibland. Fis - plötsligt händer det.


Versace Man Eau Fraiche Edt i gruppen Friska dofter / Citrusnoter hos grooming.se (1571503r)

Bilden är snodd från www.grooming.se

3 kommentarer:

  1. eller så luktar det fräscht vatten, om man skall ta den franska versionen. Men den där Versace var ju italienare. Så egentligen borde det stå acqua fresco på flaskan. Vad får du då för doftvibbar?

    SvaraRadera
  2. Vet inte varför men mina tankar flög iväg av dina rader och jag kom att tänka på att odör låter ju franskt...
    Odouer de toilette kanske?

    SvaraRadera
  3. K-M - Ja naturligtvis, Ådövi betyder ju livets vatten. Borde jag ju faktiskt ha kommit ihåg. Tja, fresco låter som träsko så det måste ju lukta fotsvett?

    BigM - Tja, fanns det inte nån drottning som hette Marianne Toilette?

    SvaraRadera