fredag 2 augusti 2013

Vi hade i alla fall tur med vädret.

Vi svenskar är ju som bekant väderonanister utan dess like. Hur många InstaWeather-bilder har ni sett i år? Media förutspår via instituten årets varmaste dag i morgon. Då tar jag tillfället i akt att väderonanera lite jag också. Fast åt andra hållet.

Hela hösten gnälls det över hur kort sommaren var och hur mörkt och kallt och regnigt och ruskigt det är och "tänk om det ändå kunde komma lite snö så det blev lite ljust i alla fall" och när den ramlar ner är det ju åt helvete det också för då blir det halt och vi måste skotta. För att inte tala om hur kallt det är. När den så efterlängtade våren sen kommer så är det åt helvete det också för snön kunde väl i alla fall ha fått ligga till påsk så man kan köra skoter och "jaha, ska det bli så här slaskigt och regnigt igen nu?"

Man skulle kunna tro att när sommaren kommer är svenskarna världens lyckligaste folk, men riktigt så är det inte, kära vänner. Vi fortsätter att gnälla över att behöva jobba. Vi gnäller över att det regnar, naturligtvis. Det är ju sommar? Det ska ju vara soligt på sommaren! "Det kunde väl regna på nätterna?" Men till slut kommer det, det som i folkmun kallas för "men Guuuud vilket härligt väder!"

Specifikationen över "men Guuuud vilket härligt väder!" är 25-30º, molnfri himmel, gassande sol och ingen störande vind. Då är det sommar. Då finns ingen accepterad anledning att befinna sig inomhus, då uppmanas vi på sociala medier att gå ut ta vara på dagen, vi som kan! Då ska vi njuta. Annars ska Fan ta oss.

Men vet ni vad?

Vi vill gnälla nu också...men nu gör vi allt för att maskera det. Det finns nämligen EN sak som är så inni helvete tabu att gnälla över så det inte finns och det är just "men Guuuud vilket härligt väder!". Då är man obekväm, då tittas man snett på, ungefär som om man hade dragit ett osmakligt skämt. För riktigt klok kan man ju inte vara som tycker så, eller hur?

Under min sväng söderut passade jag på att stanna lite extra länge när det var dags att äta, mest för att tjuvlyssna på konversationerna som utspelade sig mellan restaurangbesökarna. Ingen törs, men många vill uttrycka sitt ogillande. Inte helt oväntat kom vädret upp direkt efter hälsningsfraserna och det är inga problem att läsa mellan raderna med hjälp av tonfallet:

- Men nu är det sommar! (Helvete vad hett det är!)
- Jodu! Nu behöver man inte frysa. (Ja fy faan!)
- Höhö, nej...men man blir lite svettig...(Pejlar stämningen lite...)
- Joo, ja, man blir ju det...(Hmm....undrar om han tycker som mig?)
- Men man ska inte klaga! (Nu är vi farligt nära!)
- NEEEEEEJNEJNEJNEJ! Guuudnej! Det ska man inte göra!!! (Förfärad)

Ungefär så låter det. Ganska ofta dessutom.  I en konversation hette det till och med "men man FÅR inte klaga". Varför i helvete då? För att vi klagar över allting annat och måste ha nånting som inte går att klaga över som motvikt?

Själv har jag ett rätt ljummet (!) förhållande till sommaren. Jag avskyr nämligen värmen. Jag blir helt slut, får huvudvärk och blir illamående och även om det blivit bättre på senare år så har jag lidit av värmen sen jag var barn. Trots att jag tillhör en uppenbar minoritet är jag tämligen säker på att jag inte är ensam.

Så, fellow värmehatare, jag vet att du finns där ute, varför inte börja med ett experiment? Nästa gång du träffar någon bekant som glatt säger "Men Guuuud vilket väder vi har va?" så svara bara kort och koncist "Jag mår illa". Om du inte råkat stöta på en likasinnad så lovar jag att du kommer att bemötas med total oförståelse. Man kommer i första hand undra om du är sjuk, men skulle någon direkt faktiskt koppla ihop sitt eget uttalande med svaret så kommer du att få svara på ett par likartade följdfrågor av typen "Av värmen?" följt av "Varför då?" bara för att dom ska vara helt säkra på att du faktiskt menar det du säger. Prova vettja! Det är rätt underhållande.

När du sedan är varm i kläderna (!) så ös på. Gnäll! Klaga! Spy ut din galla över dina medmänniskor! Vi står ju ut med deras gnäll över den svala och sköna (och dessutom otroligt vackra) hösten? Kan dom så kan vi! Varför ska just vi tiga och lida?

Eller så kan vi helt enkelt ge fan i att bry oss så jävla mycket om vädret överhuvudtaget lite till mans? HA! Ja jävlar...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar