söndag 18 december 2011

Glöggmys!

Årets julbord har klarats av - med beröm godkänt måste jag säga. Jag provade hjortpaté bara för att jag var nyfiken men det var väl inget att yvas över tycker jag. I övrigt höll jag mig till det jag brukar med den kallrökta laxen som klar favorit. Jansson överraskade också. Maltan den bästa jag nånsin ätit tror jag.

Kvällen fortsatte hos Jojje där det provades glögg. Man kan, om man vill, dricka nästan otäckt mycket glögg, även om Hillborg höll på att kräkas i vasken en vända =) Fem sorter provades och jag blev nedröstad gällande chokladglöggen men ska jag göra nån form av ranking så får det bli så här:

1. Tegnérs - Wilckens fat
2. Ripa - chili och peppar
3. Herrgårdsglögg vit
4. Blossa - spetsad med rom
5. Lucia choklad

Är man lite mer nytänkande och inte lika konservativt fastfrusen som undertecknad kan man nog vända på platserna 1 och 2. Tegnérs är en klassisk glögg helt enkelt men inte så söt och det är ju bra. Ripa var en klar överraskning med friska krutstänk i form av peppar och det kändes faktiskt. Herrgård var god men lite mesig och påminde väl lite väl mycket om vin, "surskvätt'n" som Jojje sa. Blossas romglögg stod för kvällens %-rekord med hela 21 stycken. Det märktes. Under ytan av nyfernissad båt och fotogen kunde man dock ana en mild och söt glöggsmak, men den satt långt inne. Lucia smakade inte alls choklad tyckte jag. Det var som att den var tvådelad på nåt konstigt sätt, man fick en tjock, trögflytande sörja i munnen som hade en fadd smak av...ingenting? men i eftersmaken fanns det nåt som påminde om glögg i alla fall. Jag kunde inte låta bli att tänka på blodpudding.

Vi avslutade naturligtvis med att röra ihop en skvätt av alla sorter i kastrull'n och den möljan blev faktiskt godast, hur konstigt det än kan låta, men eftersom det inte var någon renodlad sort fick den inte plats på listan. Om den sen hade varit godast innan vi hade provat en massa annan alkholhaltig dryck vet ju ingen så klart..

Herrgårdsglöggen vann dock pris för bästa etikett med en pilsk löjtnant på skridskor i blickfånget. Episkt.



Nu har jag skrivit inköpslista för jul också, blir inte så blodigt men en sillbit vill man väl ha och ingen jul utan rödbetssallad. Efter en undersökning har jag även bestämt mig för att köra på Alladinask i år, blir nog två stycken då den mörka enligt uppgift ska vara en riktig goding. Ska nog göra klart inköpen under dagen tror jag.

Men först lite kaffe.

Idag bjuder jag på en sjuttitalistisk växelbasdänga som får en på gott humör!

Albert Hammond – Down By The River

1 kommentar:

  1. Nu tycker faktiskt jag att du ska slänga ihop ett julrim!

    God Jul, Olle
    Önskar familjen Jäderberg!

    SvaraRadera